Kritiek is feedback: niets meer, niets minder

Kritiek is feedback, en die is interessant om te krijgen. Het getuigt van een gezonde situatie waarin mensen kunnen zeggen wat ze denken. Ook al ben je het er als leider misschien niet mee eens. Eigenlijk doet dat er niet toe: de kritiek illustreert dat het klimaat veilig is.

Feedback geeft info over jou en de ander

Behalve een gezonde cultuur in de organisatie biedt feedback ook informatie: over jou in de eerste plaats, maar ook over degene die de feedback uitspreekt. Over diens waarden en belangen. Soms is zo iemand een spreekbuis van de groep. In dat geval is het nog interessanter om te luisteren en de feedback als cadeau te aanvaarden.

Kritiek is feedback die emotie oproept

Kritiek doet hetzelfde -het is feedback-, maar wekt -vaak ongewild- een emotionele reactie op. Opnieuw treedt het reptielenbrein in werking als je niet oppast. Terwijl de info wellicht te rijk is om genegeerd te worden en een diepe menselijke connectie mogelijk maakt. Mits een juiste reactie.

Als je in een verdedigende kramp schiet, dan voel je dat je waarden of zelfbeeld onder vuur liggen. Interessant is om eens te kijken hoe dat komt en waarom je zo reageert. Doe je dat vaker? Wat zegt dat je over jezelf, en over de ander?

Kritiek ontvangen kan alleen als je energie goed zit

Ook hier speelt het belang van goed energiemanagement. Als die goed is, en je als leider uitgerust en in balans bent, zie je kritiek waarschijnlijk makkelijk als “slechts” feedback. Is de balans niet goed, dan wordt het veel moeilijker om kritiek niet persoonlijk te nemen. Het maakt ons mensen, dat wel, maar kijk wel uit dat je emotionele reactie geen schade aanricht.

Hoe zal je zelf reageren als je de volgende keer kritiek krijgt? Dankbaar en met een glimlach, of vuurspuwend met ogen en woorden?

Eigenlijk is er maar één juiste keuze: dankbaarheid.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie! Deel ze hier.

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: