Contentmarketing verwijst naar de strategie die je gebruikt om content in de markt te zetten. Met andere woorden, hoe zorg je ervoor dat goede content je ook inkomsten oplevert? Dat kan op verschillende manieren. In deze blog leg ik je uit hoe een goede contentstrategie gebaseerd op data daarvoor kan zorgen.
Je contentstrategie zet in op duurzaamheid
Duurzame content heeft altijd tekst nodig
Goede content bestaat in allerlei vormen. Je hebt video’s, foto’s, podcasts, artikels, social media posts, enzovoort. Op sociale media vind je vooral heel veel beeld. Steeds meer trouwens. De laatste tijd ook steeds meer podcasts.
Om succesvol te zijn met die beelden en podcasts, is er ook tekst nodig. Alt-tekst die je beeldcontent ‘leesbaar’ maakt, maar ook de teksten die al die content vergezellen. Als je je dus online waagt, zal je nooit om teksten heen kunnen. Ze blijven enorm belangrijk.

Duurzame content is altijd inhoudelijk sterk
Een goede contentstrategie vertrekt van uitstekende teksten die op zichzelf staan of beelden begeleiden. Zomaar wat neerschrijven of op een verkeerde manier, zal je niets opleveren. Je doelgroep haakt af en keert niet meer terug.
Teksten zonder beeld hebben hetzelfde effect. Ze worden minder gelezen en minder goed onthouden. Ook visueel is een online tekst met beelden interessanter en hij trekt meer de aandacht van je doelgroep.
Met goede content haal je langzaam je doelgroep binnen. Je overtuigt door content aan te bieden waar je lezer iets aan heeft. Inhoudelijk is je aanbod best altijd sterk. Het voordeel van werken met inhoudelijk sterke content, is dat er nadien geen ontgoocheling kan zijn. Je doelgroep weet al wat je aanbiedt en heeft de keuze om met jou te werken al gemaakt. Ze kennen jou en je aanbod. Een goede contentstrategie biedt dus zoveel mogelijk waarde, omdat je alleen zo echt kunt overtuigen.
Ik schreef een blogpost over Suzan en Freek en het belang van gewoon je eigen ding uitstekend doen. Dezelfde principes gelden ook in contentmarketing. Lees de post eens als illustratie.
Wat is je contentstrategie als je vooral veel en snel wilt verkopen?
Heb je geen interesse in een langetermijnrelatie met een klant die je vertrouwt en naar je terugkeert, dan is duurzame contentmarketing niet per se nodig. Dat kan zo zijn voor bepaalde webshops, bijvoorbeeld, die vooral heel goedkoop en snel zichtbaar willen zijn. Als elke zoekopdracht zo’n webshop bovenaan zet, dan zal er altijd wel iemand kopen.
Een duurzame relatie met je doelgroep levert dat niet op. Het engagement van de klant stopt na elke transactie en je klant zoekt gewoon wie nog goedkoper werkt. Ben je dat zelf? Hoera! Ben je dat niet? Pech. Je hebt weinig in handen om het te veranderen.
Kwaliteitsvolle teksten zijn in een oppervlakkige relatie niet echt noodzakelijk. Je merkt dat aan commerciële webshops die werken met sjablonen en inwisselbare teksten. Ze gebruiken veel clickbait over hele pagina’s waardoor je als meerwaardezoeker gillend wegloopt.
Wel werkt het voor de oppervlakkige klant die vooral snel en zo goedkoop mogelijk wilt aankopen. De doelgroep die op zoek is naar advies en weloverwogen een geïnformeerde aankoop wilt doen, bereik je niet. Dat is jouw keuze.
Contentmarketing is marketing
Marketing voeren die geen inkomsten oplevert, is verloren moeite. Je zal dus liever geen teksten schrijven of erin investeren als dat je niets oplevert. Je wilt uiteraard klanten, of een lijst met e-mailadressen waarmee je nadien aan klanten geraakt. Je contentstrategie levert dus liefst iets op.

Affiliate contentmarketing
Een eenvoudige manier om aan inkomsten te geraken, is door affiliate marketing te gebruiken. Bij die vorm van marketing sluit je een overeenkomst met een bedrijf dat in ruil voor een link op jouw site een deel van de inkomsten met je deelt. Het is dan correct om dat te vermelden, zodat je publiek juist geïnformeerd wordt.
Je voorziet links in je teksten die je sowieso schrijft, en zorgt ervoor dat je eraan verdient als iemand iets aankoopt na op die link te klikken. Zo eenvoudig werkt het eigenlijk. Helaas klinkt het eenvoudiger dan het lijkt. Er zijn valkuilen.
Affiliate marketing die niet duurzaam is
Content die vaak gelezen of bekeken wordt, levert via affiliate marketing een passief inkomen op. Hiervan profiteren zowel jij als je partner van wie de link komt. Je schrijft dan in principes zo’n beetje waar je zin in hebt, als je doelgroep het maar leest en erop doorklikt en koopt. Méér vrijheid dus voor jou, maar je bent heel afhankelijk van anderen.
Sommige succesvolle bloggers gebruiken dit verdienmodel om via hun content aan makkelijke euro’s te geraken. Ze prijzen allerlei nutteloze dingen aan die de fans dan aankopen. Deze invulling van marketing levert je misschien makkelijke euro’s op, maar evengoed bouw je niet aan een duurzame relatie met je klant.
Duurzame affiliate marketing
Maar dat wil niet zeggen dat dit verdienmodel op zich waardeloos is. Als expert of autoriteit is dit helemaal anders. Als je inhoudelijk sterke teksten aanlevert, omdat je alles weet over een onderwerp, dan ziet je doelgroep je als betrouwbaar.
Logisch, want je teksten zijn altijd goed en inhoudelijk sterk. De langetermijnrelatie met je doelgroep heb je al opgebouwd en zij hebben hun keuze al gemaakt. Jouw affiliate krijgt hetzelfde betrouwbare label. Let wel: check die relatie zodat ze je na verloop van tijd niet schaadt.
Ik vermeld altijd of een link om affiliate marketing gaat. Meestal gaat het om boeken die ik zelf gelezen heb en gebruik. Ik zal niets aanprijzen dat ik zelf niet kan aanraden.
Cadeaus uitdelen in ruil voor gegevens
Je kunt aan je contentstrategie natuurlijk ook andere zaken toevoegen. Een gratis cursus bijvoorbeeld, of een e-book of whitepaper. In ruil voor gegevens, zoals een e-mailadres, geef je je lezer een nuttig cadeau. Prima voor je lezer, want die heeft er iets aan.
Maar ook nuttig voor jou: je kunt via e-mail je content verder verdelen. En zo na verloop van tijd je doelgroep doen toehappen voor je aanbod dat netjes in elke mail verstopt zit. Zolang je er maar voor zorgt dat je aanbod de behoeften van je doelgroep inlost. Inhoudelijk sterk dus.
Technieken van copywriting in je contentstrategie
Call to action
Technieken van copywriting zorgen ook voor inkomsten. Soms direct door een call te action te plaatsen naar een product dat je verkoopt. Soms indirect door gegevens te verzamelen of je lezer zich bijvoorbeeld te laten inschrijven voor een videocall, cursus of event. Elke pagina bevat op zijn minst één call to action die de lezer helpt om jou te bereiken.
Neuromarketing
Andere technieken, zoals een urgentiegevoel of schaarste creëren, werken ook. Het gaat hier om neuromarketing die gebruik maakt van hoe de mens in elkaar zit. Heel interessant voor oppervlakkig commerciële ondernemingen, maar deze inzichten kunnen je ook helpen als je een langetermijnrelatie uitbouwt.
Clickbait
De naam zegt het. Lokaas om te klikken. In een duurzame langetermijncontentstrategie gebruik je deze techniek waarschijnlijk niet. Ik vind het te opdringerig. Anderzijds zorg je best wel voor een manier waarop je klant eenvoudig contact met je legt. Wat is de waarde van iemand te overtuigen als die persoon je niet te pakken krijgt. Of niet weet hoe.
Jouw contentstrategie, met verhaal, tekst en beeld
Met Viorella ondersteun ik je door de teksten te schrijven die je nodig hebt. Of we nemen samen je contentstrategie of storytelling door en ik geef je advies.
Voeg je graag nog video of andere beelden toe (infographics, foto’s), dan bekijken we samen wat voor beelden dat dan best zijn om je tone of voice te respecteren en je look & feel correct te vermarkten.
Zelf kies ik sfeerbeelden die passen bij wie ik ben en bij de ‘zoete nostalgie’ en ‘vrijheid’ van mijn website. Ik werk met eigen beelden en stockfoto’s om de aandacht te richten naar waar die moet liggen: de teksten die ik schrijf. Alle teksten op deze website zijn volledig van mijn hand.
Onderstaande foto is een stockfoto. De drang naar vrijheid, diepgaande menselijke connectie en het verlangen naar iets anders dan het hier en nu in de kledingwinkel, spréékt eruit. Deze dame leest op haar smartphone de teksten die dat beloven en waarmaken.

Hoe weet je of je contentstrategie wérkt?
Teksten die wérken leveren vroeg of laat iets op. In de analyse van de beschikbare data zal je dan ook zien dat goede teksten zorgen voor méér verkeer naar je website, méér naambekendheid en méér opbrengsten.
Belangrijk is ook dat je website exact weergeeft hoe jouw verhaal de behoeften van je doelgroep inlost. Hoe jij je belofte aan je doelgroep waarmaakt. Dat wie jij bent, en waar je bedrijf voor staat, je lezer biedt wat hij wilt.
Hoe meet je de kwaliteit van je contentmarketing?
Het gebruik van data
Via harde en zachte data. De harde cijfers die weergeven hoeveel bezoekers je hebt, waarvandaan ze komen, enzovoort. In combinatie met de zachte metingen via interviews van stakeholders en focusgroepen. Ook dat geheel van data vertelt jouw verhaal. Het verhaal van het succes van je bedrijf.

Harde data
Harde data kan je overal vinden. Aantal gebruikers, aantal views, de bounce rate van je website, het populairste tijdstip voor een blog, je succesvolste pagina, enzovoort. Je vindt een massa data. Je bepaalt best wel goed vooraf wat je ermee wilt aantonen, want harde data zonder dialoog vormt een risico.
Zachte data
Zachte data werken aanvullend bij harde data. Ze vertellen je meer over de betekenis van de cijfers.
- Wat vindt die ene gebruiker van je contentmarketing? Waarom reageert hij, of waarom net niet?
- Hoe groot is het vertrouwen in je diensten?
- Kennen de gebruikers van je site jou en je aanbod?
- Wat vinden mensen van de beleving van je website?
- …
Verlies je niet in data
Alle vragen zijn interessant als je weet wat je ermee zal doen. Bedenk dat even vooraf, want het gevaar bestaat dat je te veel kostbare tijd verliest. Zeker als je graag met data werkt, kan je jezelf erin verliezen. En dat is niet de bedoeling, wel dat het iets bruikbaars oplevert.
Big data en small data
Termen die vaak worden gebruikt in datamanagement, zijn big data en small data. Big data die je koopt van grote firma’s en small data die je zelf verzamelt. Het komt telkens op hetzelfde neer. Waarvoor wil je data gebruiken? Wat wil je weten? Wat wil je meten? Welke acties wil je opzetten?
Soms gebruik je big data om de grote lijnen te weten te komen, om grote strategische keuzes te maken. Maar meestal zoom je in tot op het niveau van small data om je deal te sluiten. De combinatie van harde en zachte gegevens, of de combinatie van big data en small data, levert je de beste resultaten op!
Kwantiteit is ondergeschikt aan kwaliteit
Het is mijn visie om te werken met kwaliteit. In mijn geval kwaliteitsvolle teksten in een duurzame langetermijnrelatie met je klant. Ik werk liever aan een degelijke tekst die de lezer ervan iets bijbrengt, dan aan een oppervlakkig commerciële tekst vol flashy afbeeldingen en die je om de oren slaat met dingen die je in de eerste plaats niet zoekt.
Ook in cijfers weerspiegelt zich dat. Investeren in kwaliteitsvolle langetermijnrelaties levert je meer op dan telkens opnieuw korte, eenmalige interacties en telkens opnieuw je aanbod toelichten. Vaak is het je eigen keuze waar je op inzet.

Ik schrijf graag je teksten en werk zo mee aan je contentstrategie.
Ik schrijf graag je kwaliteitsvolle teksten, met oog voor correct datagebruik, passend in je ruimere storytelling, en voor een duurzame langetermijnrelatie met je doelgroep. Een efficiënte contentstrategie.
Contacteer me voor een samenwerking.
Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!