Wat is het verschil tussen content en copy?

Verschil tussen content en copy: het doel bereiken

Het verschil tussen content en copy is eenvoudig: het gaat om de manier waarop je je doel bereikt. Copywriting is gericht op snelle overtuiging en (eventueel) verkoop met onmiddellijk effect, liefst nu … Content creation mikt op de langere termijn. Copy is ‘in your face’, content creation gaat voor de marathon, de lange weg om je te overtuigen. In een heldere combinatie is het heel doeltreffend. De content overtuigt langzaam en de copy doet toehappen. De menukaart doet je het restaurant kiezen (content), de ober die zijn vak verstaat, overtuigt je om te gaan voor het dagmenu (copy).

Slow marketing versus “in your face” copy

Content creation: traag en degelijk

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar slow marketing, via content creation. Door goede en betrouwbare content aan te bieden, overtuig je de bezoeker van je site om geleidelijk te vallen voor wat je te bieden hebt. Het werkt een beetje als een fuik in een rivier: de vis scharrelt wat rond op zoek naar eten, maar uiteindelijk belandt hij toch in de fuik om van je aas te eten. Contentmarketing werkt net zoals de fuik: je aanbod is uitstekend, en de potentiële klant valt uiteindelijk voor wat je biedt aan degelijke kwaliteit.

contentmarketing degelijk en langzaam overtuigen verschil tussen content en copy
De langzame overtuigingskracht van contentmarketing.

Copywriting: vooral heel snel (en licht agressief)

Bij copywriting ‘an sich’ is het zo dat de bezoeker van je site onmiddellijk moet toehappen. Je webshop heeft bijvoorbeeld een promotiecampagne en je wilt zoveel mogelijk en zo snel mogelijk verkopen. Liefst nog vandaag. De koper stelt zijn aankoop niet meer uit, want dan verliest hij het voordeel. Zelf heb ik als klant een hekel aan dit soort praktijken. Het komt op me over alsof de kwaliteit er niet toe doet. Dat het aanbod of het product minderwaardig zou zijn. Dat is dus ook een verschil tussen content en copy: het gevoel van kwaliteit. Ook hier is een goede combinatie weer doeltreffend. De koper kiest voor een product dat hij kent dankzij de content en zal geen spijt hebben als hij toehapt door de copy.

copywriting snel overtuigen en de bezoeker laten toehappen verschil tussen content en copy
De razendsnelle rit van de copywriting.

Een voorbeeld van (goede) contentmarketing

Ik neem graag het voorbeeld van een nieuwsbrief over juridische kwesties die ik al meer dan een jaar volg. Die is geweldig om te lezen en bevat goede, degelijke content. Je hebt elke keer het idee dat je iets bijleert. Gedurende lange tijd werkt de inhoud op je in, zonder dat daar veel verwijzingen in staan naar een aanbod. Niets agressiefs dus. Tot op het moment dat je het aanbod ineens nodig hebt. Ken je iemand die juridisch advies kan geven over online kwesties?

Op dat moment doet slow marketing via content zijn werk: de eerste aan wie je denkt is de juriste van de nieuwsbrief. Je kent inmiddels het aanbod, omdat het elke keer aan het einde van de nieuwsbrief vermeld staat. En … pats … de fuik sluit. Een samenwerking komt tot stand. Dat effect bereik je niet met copywriting alleen: te direct, soms te agressief en het ontneemt de klant het initiatief. De meerwaardezoeker overtuig je vooral met uitstekende content. Het zijn keuze om toe te happen, maar hij wordt wel beïnvloed.

https://www.charlotteslaw.nl/

Een voorbeeld van (slechte) copywriting

Bij pure copywriting gaat het snel. Beslis nu. Koop nu. Handel nu. Of wees te laat en mis je kans. Mij is pure copywriting vaak te agressief. Ik vergelijk het met kopen op een oosterse markt. Nog voor je het goed en wel beseft, hangt er al een sjaal of ander kledingstuk gedrapeerd over je schouder. De verkoper mikt erop dat je ‘beleefd’ zal blijven en geen ‘neen’ zal durven zeggen.

Verkopers aan de telefoon

Ook verkopers aan de telefoon doen dat: ze praten tot wanneer je toehapt en weigeren zich te laten afschepen. Als je niet oplet, zeg je toe en is een overeenkomst gesloten aan de telefoon. Vooral de unieke buitenkans die ze aanbieden, doet je aarzelen. Zou ik toehappen?

Inpraten op je urgentiegevoel doet de rest. Je zegt toe uit schrik om je zogenaamde buitenkans te mislopen. Mij zijn al deze vormen van marketing te agressief. Ik vind het dan ook vaak heel leuk om een harde neen te gebruiken. Een duidelijk verschil tussen content en copy, want bij content creation is een harde neen normaal niet nodig.

De praktijktest met een verkoper van Luminus

Binnenkort waag ik me aan een bezoek van een verkoper van een energiebedrijf. Een experiment eigenlijk. Die zou al een eerste keer langskomen, maar hij kwam toen niet opdagen na twee uur te laat te zijn. Zogenaamd autopech en een platte batterij van de telefoon. Het verbaasde me al dat hij iets liet weten. Sowieso (voorspelbaar) had hij een unieke buitenkans in de aanbieding: een uitstekende korting die geen enkele andere firma op dit moment biedt. Dan maar een nieuwe afspraak.

De dame die belde voor de afspraak maakte gewag van het feit dat ze “de nummer één van de Belgische markt zijn” qua prijs. Pure copy. Ik ben benieuwd naar het aanbod “dat niet gewoon via mail kon”. Uiteraard niet: de agressieve copytechnieken lopen gewoon door in het gesprek nadien. Waarschijnlijk mikt de verkoper erop dat ik geen “harde neen” kan zeggen. Daar vergist hij zich wel in. Maar goed: misschien is het écht het aanbod dat ik niet kan weigeren. In elk geval zal ik het altijd eerst even grondig bekijken vooraleer toe te happen.

Kleine update: de verkoper kwam ook de tweede keer niet langs. Kritische vragen stellen aan de telefoon werkt vaak ontmoedigend voor een snelle verkoper. Ik denk dat ik dat wel uitstraalde. De kans dat ik overtuigd wordt van de meerwaarde van Luminus zal in de toekomst ook zeker niet groter worden, vermoed ik. Agressief verkopen laat je altijd aan het kortste eind trekken. Je woord niet houden helpt ook niet. Daarvan ben ik overtuigd.

Content creation mét copywriting?

Elementen van copywriting kunnen perfect gebruikt worden in contentmarketing. Door bijvoorbeeld je aanbod toe te voegen aan je nieuwsbrief of aan het einde van je blog, verhoog je de awareness voor je aanbod en span je geleidelijk aan de val. Tot de lezer toehapt. Dat aanbod maakt gebruik van copy, net om die laatste push te geven en de lezer (na lang opbouwen) net die stap te doen zetten.

Ook op je website bouw je zulke stappen in. Elke pagina krijgt een ‘call to action’ en elke keer twijfelt de bezoeker: lees ik voort? Hap ik toe? Of ben ik weer weg? In dat laatste geval lok je de bezoeker terug met nieuwe content. Heeft hij zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Dan is dat eenvoudig. En anders leun je op het effect van je online aanwezigheid. Die lokt de bezoeker weer naar je site.

Mijn blog: slow marketing

Mijn blog gaat over allerlei thema’s. Maar vooral over leiderschap en aspecten die daarmee samenhangen. Daar zit mijn expertise. Waarom dan mijn schrijfaanbod? Wel … simpel. Een leider vertelt een complex verhaal op een eenvoudige manier en werft steun voor dat verhaal. Van verhalen (storytelling) weet ik bijna alles, en via leiderschap creëer je een verhaal. Mijn advies is dan ook doorspekt met beide kruiden: leiderschap over je eigen situatie en het creëren van je eigen verhaal.

De teksten schrijf ik met plezier voor jou en advies krijg je er ook bij. Low of high budget? Dat is om het even. Zo geraak je als starter of ervaren zelfstandige snel op de juiste contentmarketingweg. Viorella is vooral thuis in de weg van de contentmarketing. Geleidelijk, degelijk en langzaam. 😉

Graag zelf aan de slag met contentmarketing? Ben je benieuwd naar het aanbod van Viorella of wil je samenwerken?

Een gedachte over “Wat is het verschil tussen content en copy?

Voeg uw reactie toe

Ik ben benieuwd naar jouw reactie! Deel ze hier.

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: