De belevenis die je merk je doelgroep aanbiedt, is een bepalende factor van je uiteindelijke succes. Waar prijs en kwaliteit die plaats in de rangschikking in het verleden innamen, staat de beleving nu bovenaan. Is de belevenis authentiek, dan zit je gebeiteld. Zowel bij producten als diensten gaat die redenering op.
De belevenis bij teksten schrijven
Bij teksten schrijven en websites maken gaat dat net zo goed op. Je website zal gelezen worden als je je doelgroep een belevenis aanbiedt. Maar die beleving hangt samen met de teksten die je voor je website schrijft én de kwaliteit van je website: vindbaarheid, snelheid, originaliteit, leesbaarheid. Originele, leesbare teksten op een site die mooi oogt en snel genoeg laadt, zijn voldoende voor de grote lijnen. De vindbaarheid is het effect van je inspanningen. De belevenis is een extra die je doelgroep doet lézen op je website. Maar hoe ver wil je gaan?
De belevenis van Nespresso

Op zoek naar voorbeelden die deze claims ondersteunen, keek ik naar succesvolle bedrijven die een belevenis aanbieden. Nespresso biedt een beleving aan voor de fervente koffiedrinker die het gevoel van luxe wilt ervaren, of zelfs het gevoel wil hebben om zelf een barista te zijn. Alles wat Nespresso doet, ondersteunt die ervaring.
Het draait hierbij niet om de behoeften van de doelgroep, neen, het gaat vérder. De beleving van Nespresso doet de doelgroep geloven dat de extreem hoge prijs van de koffie een goede deal is. Ten slotte ben je thuis een echte barista, toch? Nespresso verhief de belevenis tot een kunst.
In 2021 kreeg ik een verkoper aan de lijn voor een online enquête. De dame vroeg me of ik tevreden was en of ik Nespresso zou aanbevelen aan vrienden. Tja, moeilijke vraag. Ik zei -eerlijk- dat ik de koffie lekker vind, maar dat ik de prijs wel heel hoog vind. Ze vertelde me welke services er allemaal bijhoorden, zoals de wissel van een defect toestel, kortingen, enz. Op de hoge prijs ging ze niet in.
Ik had door opeenvolgende bestellingen ook een ‘status’ verworven die me meer zou opleveren. Uiteraard bouwde ik dat voorrecht pas op na een lange periode van investeren. Dus eigenlijk kreeg ik de boodschap: volhouden en meer bestellen (uitgeven), om meer voordelen te behalen. Slimme marketing. Dat de prijs van de koffie per gram een veelvoud kost van andere merken, lijken we als Nespresso-drinkers allemaal te negeren.
Ik schreef eerder een blog over de beleving in Plopsaland: In een pretpark ontsnap je naar een droomwereld.
De individuele belevenis
Een belevenis is individueel. Wat je zelf ervaart, is verschillend van wat anderen ervaren. Gelukkig maar, want anders zou alles er hetzelfde uitzien en dat is saai. De niche waarin je actief bent, bepaalt welke stijl van belevenis je vooropstelt.
- Zoek je luxe, comfort of een goede prijs-kwaliteitverhouding?
- Zijn je website en je sociale media op elkaar afgestemd?
- Is je online aanwezigheid de kern van, of eerder een deur naar je aanbod?
Hoe dan ook: je website is een onderdeel van de totaalbeleving die je schenkt aan je doelgroep. En dus niet gewoon een plaats om informatie te stallen.

Mijn eigen website
Voor mijn eigen website koos ik ‘zoete nostalgie’ en ‘vrijheid om te doen wat je wilt’ als sfeer van de foto’s en de stijl van de website. De beelden die ik gebruik, ondersteunen die sfeer van zoete nostalgie, vrijheid en diepgang. Het maakt daarbij niet veel uit of het om mijn eigen beelden gaat, of om beelden van anderen die ik met recht gebruik. Ze passen allemaal bij de sfeer en de beleving die ik voor ogen heb. Je hoeft dus zelfs geen teksten te lezen om te weten welke stijl ik voor mijn merk koos.
Het loont de moeite om zelf ook een denkoefening over je beleving te doen vooraleer je je website online plaatst. Zo vermijd je dat je op een bepaald ogenblik vastloopt. Beantwoord deze vragen vooraf:
- Welke sfeer en beleving heb je voor ogen?
- Hoe wil je die tot uiting brengen? Oppervlakkig? Diepgaand? Commercieel?
- Welke beelden kan je gebruiken? Eigen beelden of van anderen?
- Welk budget heb je ter beschikking?
Het doel van je website
Het doel van een website kan heel erg verschillen tussen ondernemers onderling. Pure luxe werkt als ook je website die luxe uitstraalt. Het werkt niet als je vooral de kosten wilt beperken voor grote gezinnen. En wie in tijden van crisis voorzichtig wil zijn, daag je niet uit met een aanbod dat inzet op risico. De afstemming van je totale aanbod, en bij uitbreiding je totale storytelling, op alles wat je aanbiedt en hoe je dat doet, bepaalt de belevenis van je (niche-) doelgroep. En daar ga je de volle 100% voor.
Je website en sociale media
Zelf ben ik niet uitgebreid actief op sociale media. Dat heeft te maken met mijn businessmodel en mijn doelgroep. Maar evengoed met wie ik ben en hoe ik me wil profileren als ondernemer. Ik heb dat voor mezelf geanalyseerd en het is een bewuste keuze, en daar draait het om. Doe de dingen die je doet bewust, en dat is het juiste.
Er zijn heel wat verschillende sociale media. Het doel van elk van die media verschilt en ook de doelgroep die eraan gekoppeld is. Veel mensen hebben hun favoriete social media en gebruiken ze als filter op de werkelijkheid. Tiktok, facebook en LinkedIn liggen wat dat betreft mijlenver uit elkaar.
Het gaat zelfs zover dat gebruikers van het ene platform het andere volledig mijden. Om toch je afstemming te bewaren, behandel je alle doelgroepen apart en bied je aan wat die doelgroep op dat platform wenst. De behoeften van je doelgroep staan centraal.

De content die je aanbiedt, is afgestemd op de behoeften van je doelgroep. Hierdoor ziet content op Tiktok, voornamelijk filmpjes, er anders uit dan die op een forum voor intellectuelen. Zomaar content hergebruiken kan niet, maar alles opnieuw creëren is duur. En hoe bewaak je dan het éne verhaal dat je brengt?
Branding als kern van je belevenis
Wel, met branding. Branding zorgt ervoor dat je een baseline kan inzetten die overal voor eenheid in de belevenis zorgt. Hoe breder je werkt, hoe belangrijker dit wordt. Een sterk merk, met een duidelijk en doordacht kernverhaal, is overal bruikbaar. Ook al wijzig je over de platformen heen je tone of voice, je merk legt de verbinding. En je merk bepaalt de belevenis die je doelgroep krijgt.
Samenwerken met Viorella?
Viorella is je helpende hand in het neerzetten van je merk en je verhaal. Ik schrijf je teksten, passend bij je doelen en branding. Samen geven ze de belevenis die je voor ogen hebt. Contacteer me voor een samenwerking.
Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!