SERP van Google

Hoog ranken op de SERP van Google is iets waar veel ondernemers van dromen. Sta je bovenaan, dan is de kans groter dat je onderneming als autoriteit wordt aanzien én je doelgroep vindt je terug in een gigantisch aanbod van ondernemingen die min of meer hetzelfde doen.

Als je weet wat een SERP is en hoe die werkt, dan kan je daar je voordeel mee doen. Maar belangrijk is ook hoe lezers omgaan met result pages op Google. Zo kan je beter inschatten wat jij nodig hebt en wat je daarna voor jouw onderneming het beste doet.

Wat vind je op de SERP van Google?

Wat is de SERP van Google?

Een search engine result page of SERP is de pagina die verschijnt als je een zoekterm of keyword ingeeft in een zoekmachine. Je tikt bijvoorbeeld ‘zwarte padden’ in en kijkt welke resultaten dat oplevert. Op zo’n pagina staan websites gerangschikt volgens bepaalde principes die alleen de makers van de zoekmachine echt kennen. Maar dat is voor straks.

De SERP van Google levert veel deuren, maar niet allemaal bieden die een juist antwoord.

Hoe is de SERP van Google opgebouwd?

Gesponsorde links

Bovenaan op de SERP, en bij mobiel surfen ook in het midden, vind je de websites die betalen voor die plaats. Je herkent ze onder andere aan de vermelding ‘gesponsord’. Dit is the way to go als je geen geduld hebt, veel geld hebt om ertegenaan te gooien en snel resultaat wilt behalen. Return on investment en wel onmiddellijk. Zoekmachines leven van deze inkomsten en belonen je met een plaats bovenaan. Maar dat is niet voldoende.

Als online lezer ben ik niet vaak geneigd om op die gesponsorde links te klikken als ik info zoek. Ik weet immers dat de interessantere websites wat verderop te vinden zijn. Zo scroll ik naar beneden, soms zelfs vele pagina’s verder, op zoek naar wat ik wil weten.

Als je een parel zoekt, dan vind je die enkel in de juiste oester. En je moet er soms moeite voor doen. Onderzoek naar online lezen bevestigt dat lezers minder vaak op betaalde advertenties klikken en sneller op organische resultaten. Ik denk dat je doelgroep bepaalt of je kiest voor betaalde advertenties.

Zoeken naar een parel op de SERP van Google

Organisch hoog ranken op de SERP van Google

Onder de gesponsorde links op de SERP vind je de organische zoekresultaten. Ze zijn het gevolg van sleutelen aan je teksten zodat ze SEO worden: search engine optimized. Dat vraagt tijd en geduld. Slaag je daarin, dan kan je op een heel eenvoudige (en als je zelf schrijft gratis) manier organisch hoog ranken in Google. De parels waar ik zonet over sprak, vind je vaak hier.

Een mix van adverteren en organisch zoeken

De doorsnee lezer heeft jammer genoeg niet het geduld om verder te zoeken dan de eerste pagina’s. Van zodra een resultaat in de buurt komt van wat die lezer zoekt, klikt die door.

Mik je dus vooral op de doorsnee lezer, of het grote publiek, dan kunnen betaalde advertenties een goed idee zijn. Heb je een aanbod in je onderneming dat gericht is op het grote publiek, dan is een tweede pagina op de SERP waarschijnlijk niet goed genoeg.

Hoe werkt de SERP van Google? Een voorbeeld.

Bovenaan vind je niet altijd het juiste of beste resultaat

Als je zoekt naar info, dan vind je vaak wikipedia bovenaan op de SERP van Google. De meeste online lezers zullen deze bovenste link volgen als ze info nodig hebben. Ze doen geen onderzoek, maar consumeren informatie. Daar is helemaal niets mis mee als je voldoende kritisch blijft. Ik illustreer graag met een leuk voorbeeld.

Mijn idee voor ‘zwarte padden op je pad‘ deed ik op tijdens een wandeling in het voorjaar. Rond mei ongeveer. Ik zag op een wandelpad plots massaal padden met een zwarte kleur. Ik dacht eerst dat het ‘kikkers’ waren. Voor taalkundigen: statistisch het eerste woord dat opdook uit mijn brein bij het zoeken van het juiste morfeem. Ik wou zeker weten wat ik had gezien.

Mijn zoekterm werd dus: ‘zwarte kikkers’. Op het eerste gezicht zou je denken dat dit amper resultaten zou opleveren. Tot op zekere hoogte klopte dat vermoeden zelfs. Er is niet echt een kikkersoort met een zwarte kleur die in onze contreien leeft. Uit de biologielessen van de lagere school weten we allemaal dat bijvoorbeeld kikkervisjes zwart van kleur zijn. Misschien was het een ‘jonge’ zwarte kikker?

Zwarte padden op de SERP van Google

Kritisch lezen is essentieel op de SERP van Google

Op de SERP van Google kreeg ik eerst afbeeldingen van een voorwerp om touwen van een boot rond te wikkelen. Niet wat ik zocht. Dan enkele afbeeldingen van zwarte ‘kikkers’, maar met wratten op de huid. Daarna volgde de pagina ‘zwarte kikker’ van Wikipedia, en pas daarna die van Natuurpunt met de titel ‘kikkers en padden‘. Ach zo.

Daar kreeg ik de bevestiging van mijn vermoeden dat het om padden ging, en niet om kikkers. De rest van mijn info haalde ik dus bij Natuurpunt. Het zou een ramp geworden zijn als ik niet kritisch was geweest.

Toch lezen ontzettend veel mensen op die manier, jongeren, maar ook volwassenen. Als ondernemer weet je dat en doe je er je voordeel mee. Maar dat is het gevolg van trucs en kennis over de SERP van Google die je gebruikt.

Online autoriteit … voor padden

Dat Natuurpunt bovenaan komt te staan op de SERP is logisch. Het is een (terechte) autoriteit op het vlak van natuurzaken en hun website is uitstekend gelinkt: intern en extern. Die is dus heel gemakkelijk te vinden. Daarnaast is hun ‘merk’ ook sterk. Je moet al behoorlijk wereldvreemd zijn om niet te weten wie zij zijn en wat zij doen. Deze ‘parel’ vind je dus wel redelijk bovenaan, maar dat is niet altijd het geval.

Online research en online zoeken

De juiste zoekterm

Heel vaak doe ik online research om tijd te winnen. Ik kies soms voor de bibliotheek of een boekenhandel, maar onder tijdsdruk werk ik graag online.

Dan gebruik ik zoektermen waarvan ik weet dat ze snel resultaat opleveren. Wat langere bij vaakvoorkomende woorden, en kortere zoektermen als ik weet dat ze niet vaak gebruikt worden. ‘Zwarte padden’ is een korte, met weinig concurrentie. Voor een lange zoekterm gebruik je verschillende zoektermen bij elkaar. Hoe specifieker, hoe sneller je het juiste resultaat boekt.

Andere zoekmachines dan Google

Ik beperk me ook niet tot Google, maar gebruik evengoed Bing en Yahoo. Soms loont het de moeite, omdat die zoekmachines ook door heel wat mensen gebruikt worden (wel veel minder vaak dan marktleider Google).

Ze werken anders, en dus leveren dezelfde zoektermen andere resultaten op. Let wel, kritisch zal je altijd moeten zijn. ‘Zwarte padden’ levert in Yahoo ook het resultaat ‘zwarte Piet’ op de SERP. Niet wat je zoekt.

Met kennis over online lezen zal je ook beter online schrijven.

Je weet nu meer over de SERP van Google, over zoektermen en over hoe lezers online lezen. Als je alles omkeert, leert dat je veel over online schrijven. Leesbaar schrijven houdt rekening met hoe een lezer online leest. Je schrijft voor die lezer en niet voor jezelf. Als we spreken over ’trucs’ toepassen, dan is dát je voornaamste aanpassing als tekstschrijver. Maak je tekst leesbaar vanuit het perspectief van je lezer.

Samenwerken met Viorella

Wil je zelf hoog ranken op de SERP van Google? Benieuwd naar meer? Contacteer me voor een samenwerking.

Ik ben benieuwd naar jouw reactie! Deel ze hier.

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: