Het klinkt aanlokkelijk. Je hebt net je onderneming opgericht, een spannend moment. Ik herinner me zelf dat moment als ‘the point of no return’. Vanaf dat punt kan je enkel nog vooruit. Als vanzelf bedacht je dat een eigen website een mooie aanvulling kan zijn bij je Instagram en facebook. Maar al snel merkte je dat die eigen website toch meer aandacht vraagt dan je eerst inschatte. Zelf aan de slag gaan met contentmarketing is boeiend en zeker haalbaar. Graag geef ik je wat tips.
Zelf aan de slag gaan met contentmarketing, is dat ook kosten besparen?
Marketing kan duur uitvallen
Niet zelden zit je snel aan enkele honderden of duizenden euro’s voor een professionele website met naam en logo. Beginnende ondernemers letten tijdens de eerste investeringsfase goed op de kosten die ze maken. Je wilt immers dat elke aankoop rendeert voor je zaak en leidt naar meer omzet om voort te kunnen investeren. Misschien is voor jou die website, de naam en het logo niet zo belangrijk in de beginfase. Anderzijds zetten ze je merk wel op de wereld en laten ze toe om vanaf het begin aan branding te doen.
Zelf doen is kosten besparen
Zelf koos ik in eerste instantie voor Wix, omdat ik totaal geen ervaring had. Al snel stootte ik op heel wat beperkingen en wou ik meer. Ik stapte over op WordPress.com. Met een eenvoudig abonnement van pakweg €35 per maand onderhoud ik mijn eigen site. Het logo ontwierp ik voor mijn Wix-site, maar de bestanden nam ik mee. En de google workspace bood me een aparte omgeving voor alles wat met Viorella te maken heeft. Let wel, ik doe dit allemaal heel graag. Dat is nodig, want een website vraagt heel wat onderhoud. Reken toch op minstens een paar uurtjes per week, inclusief nieuwe content creëren.

Budget bij zelf alles doen bepaalt niet alles.
Zelf aan de slag gaan met contentmarketing, is dat ook tijd besparen?
Zelf aan de slag gaan met contentmarketing lijkt heel aanlokkelijk om kosten te besparen. Je ontwerpt zelf een logo en je bouwt een website. Je eigen website stelt je in staat om controle te houden over je eigen materiaal en over hoe je jezelf en je merk in de wereld zet. Deze investering is sowieso een goede keuze en spaart je veel geld uit.
Continu aan je website werken kost tijd: heb je die?
Het is dus heel eenvoudig om zelf een website te maken. En relatief goedkoop: zelfs voor een professioneel ogende website kom je vandaag met enkele tientallen euro’s per maand toe. Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper je kunt gaan. Als je tijd en veel zin hebt om eraan te werken, natuurlijk. En daar knelt voor velen het schoentje. Er is geen tijd of er zijn geen mensen of middelen om aan de website te werken.
Continu aan je website werken kost je de vrijheid om te doen waar je goed in bent: wil je dat?
Om echt succes te boeken, is méér nodig dan een mooie website online zetten. Een website is immers nooit echt áf. Je vult regelmatig nieuwe content toe en verfrist de bestaande content. Vaak besef je na een tijd pas dat je je eigen content niet meer schrijft en de populariteit van je site afneemt. Welke reden je ook hebt om geen content toe te voegen, je maakt er beter werk van.

Wil je zelf aan de slag gaan met contentmarketing: hoe pak je dat aan?
In marketing en branding doe je aan storytelling. Je vertelt je verhaal en waarom je aanbod essentieel is voor je doelgroep. Hoe jouw aanbod onmisbaar is voor hen. Dat doe je vanuit het standpunt van je doelgroep. Je vertelt dus niet zomaar gewoon je eigen verhaal, maar legt verbinding met je doelgroep vanuit je eigen verhaal.
Welke vragen beantwoord je best voor je zelf aan de slag gaat?
Als je overweegt om zelf je contentmarketing te voeren, stel je dan de volgende vragen nog voor je eraan begint. Is je antwoord overwegend ‘neen’ of heb je hier geen tijd voor, laat je site dan bouwen door een expert.
- Wie ben ik? Wat doe / bied ik? Wie is mijn doelgroep?
- Heb ik een site nodig?
- Welk ontwerp kies ik voor mijn site?
- Welke pagina’s heb ik nodig voor mijn verhaal? In welke volgorde?
- Hoe zit het met AVG / GDPR? Wat heb ik zeker nodig?
- Welk budget heb ik en wil ik besteden?
- Doe ik echt alles zelf, of laat ik mijn site bouwen door een expert?
Welke content schrijf je en hoe schrijf je die?
Als je de onderstaande vragen niet kunt beantwoorden, overweeg dan om een expert in te schakelen aan wie je je verhaal vertelt.
- Welke content zet ik op mijn site?
- Hoe bouw ik goede teksten op?
- Welke schrijfstijl gebruik ik?
- Hoe benut ik SEO optimaal?
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn site ‘gevonden’ wordt?
Wat doe je als de site er al een tijdje is?
Als het nieuwe eraf is, en de site staat al online, dan begint het grote werk. Je teksten regelmatig herlezen en aanpassen, nieuwe content toevoegen, je rankings bewaken, maatregelen nemen als je rankings dalen, je informatie up-to-date en relevant houden, aanpassingen van bedrijven zoals Google opvolgen en juist reageren …
- Onderhoud ik zelf mijn site?
- Voeg ik zelf nieuwe content toe?
- Verfris ik zelf mijn bestaande content?
Is je antwoord ‘neen’ op bovenstaande vragen, schakel dan een expert in.
Zelf aan de slag gaan met contentmarketing? Daarmee kan Viorella je helpen.
Het is perfect haalbaar om alles in eigen handen te houden en te zelf ontwikkelen. Ook je eigen website. Loop je ergens vast: contacteer me dan. Ik schrijf jouw content en neem je zorgen weg. Mijn hulp betekent meer tijd en vrijheid om te doen waar je goed in bent.
Ik werk met drie formules. Zo kan je kiezen voor een all-in of meer kostenbesparende formule om controle te houden over je budget.