Schrijven in je eigen stijl

In deze blog leg ik uit dat het een goed idee is om gewoon te (beginnen) schrijven in je eigen stijl. Zo schrijf je intuïtiever, authentieker en vooral menselijker. Als expert in je vakgebied leg je bovendien een inhoudelijke basis voor je blogpost. Andere mensen lezen ook wel eens graag een tekst die niet ‘slick’ is en gewoon echte informatie geeft. Schrijf dus lekker in je eigen stijl. Als de tekst af is, pas je eventueel trucs voor SEO toe.

Ik schrijf mijn teksten in mijn eigen stijl

Regelmatig schrijf en herschrijf ik teksten op mijn eigen website. Ik creëer nieuwe blogberichten, voeg nieuwe elementen toe, schrap verouderde stukken of herformuleer mijn boodschap. Zo laat ik zoekmachines weten dat mijn website ‘alive and kicking’ is. Bij al dat schrijven houd ik me (nog) niet bezig met de ‘trucs’ die ik ken voor SEO. Ik schrijf eerst mijn teksten lekker zoals ik zelf wil en pas daarna ‘optimaliseer’ ik. Ik schrijf dus eerst in mijn eigen, natuurlijke stijl. Pas daarna gebruik ik (soms) trucs.

blue sedan

Een tekst schrijven in je eigen stijl is vanzelf SEO

Lekker lezende teksten zijn meestal gewoon goed geschreven. Ze voldoen aan enkele basisvoorwaarden voor een hoge ranking op Google en een goede SEO. Mocht je daar al van wakker liggen. Als mensen je teksten graag en vlot lezen, dan doen ook zoekmachines dat. Die laatste help je een handje aan het einde van je schrijven door enkele trucs toe te passen. Ga dus je gang en schrijf lekker zoals je zelf wilt.

Teksten in je eigen stijl schrijven, laat je toch hoog ranken in Google

Één van de principes van zoekmachines, is dat ze steeds beter worden in het herkennen van teksten die zijn geschreven door mensen. Je gebruikt spreekwoorden, metaforen, bijzondere zinsconstructies die mensen zonder problemen begrijpen, intelligente wendingen, beklijvende beeldspraak, moderne verhaaltechnieken … Ze maken je teksten sprankelend en boeiend om te lezen. Dat is echt schrijven in je eigen stijl.

Metaforen, spreekwoorden en beeldspraak ‘verzachten’

Zoekmachines hebben het er soms lastig mee om boeiende teksten te lezen, en dan help je ze een handje. Vooral beeldspraak die een figuurlijke betekenis oproept, is lastig. Een metafoor is leuk en boeiend om te lezen, maar dan kies je best voor woorden die de metafoor ‘verzachten’. Je geeft hints die duidelijk maken dat het om een metafoor gaat, en niet om de letterlijke betekenis van de woorden.

aluminum audio battery broadcast

Beeldspraak op mijn eigen website: “Met schrijven is het net zoals schilderen.”

Op mijn eigen homepage koos ik voor een vergelijking tussen schrijven en schilderen. Ik lees immers graag metaforen en allerlei andere vormen van figuurlijk taalgebruik. Zoekmachines dachten dat de tekst over schilderen ging, en vonden er op de rest van de website niets over terug. Ik paste de tekst daarom aan:

“Met schrijven is het net zoals schilderen. Je kunt alle content zelf creëren, daar uren mee bezig zijn en er steengoed in worden. Teksten die het verschil maken, verdienen dat ook. Maar je kunt ook ineens kiezen voor méér tijd en vrijheid om te doen waar je goed in bent. En dan laat je een expert je teksten schrijven.”

Te vinden op Viorella homepage

De beeldspraak ‘verzachten’ helpt zoekmachines: dit paste ik aan

De metafoor werd een vergelijking (= beeldspraak met een vergelijkend woord ‘zoals’). Ik zette eerst ‘schrijven’ in de zin en dan pas ‘schilderen’. De rest van de oorspronkelijke metafoor verdween en de alinea gaat alleen nog over schrijven. Ik behield wel de beeldspraak. Dat bedoel ik met de metafoor ‘verzachten’. Een menselijke lezer leest de vergelijking en begrijpt die meteen. De zoekmachine ‘weet’ dat het over schrijven gaat. Hoe ik dat weet: op de zoekterm ‘schilderen’ vind je mijn website niet.

Honderden factoren voor hoog ranken in Google

Google gebruikt zelf heel veel factoren waarmee je je teksten een hoge organische ranking kan geven. Ik las ooit eens een lijst met een tweehonderdtal van die rangschikkingsfactoren in Google. Interessant, maar ook mysterieus. Niemand weet immers precies welke factoren er allemaal zijn, hoe ze gebruikt worden en welke de belangrijkste zijn. Die rankingfactoren zijn voortdurend in evolutie, waardoor het niet eenvoudig is om dit op de voet te blijven volgen.

Google updates en rankingfactoren toepassen

Na een update kan het voorkomen dat je site ‘ineens’ niet meer hoog rankt. Geen probleem. Je rommelt wat met je teksten en klaar is kees. Dat lukt alleen als je schrijft in je eigen stijl. Je creëert je eigen content en bent daardoor superorigineel. Evoluties in Google vragen soms meer aandacht. De ‘helpful content update’ en het ‘mobile first’-principe kan je beter niet negeren. En zo zijn er nog wel wat factoren. Maar schrijven in je eigen stijl levert bijna automatisch een teksten die een lezer graag leest.

Hulpmiddelen bij het schrijven in je eigen stijl

Er bestaan hulpmiddelen om je eigen teksten te verbeteren. Het gaat dan bijvoorbeeld om een zogenaamde ‘leesbaarheidsscore’ die je tekst leesbaar maakt voor zoekmachines. Ik heb nog nooit een lage score behaald voor een tekst die ik schreef uit de losse pols. Na wat morrelen aan titels en zoektermen toevoegen, is de tekst grosso modo SEO-proof. Daar maak ik me dus nooit zorgen over.

Spreektaal, veel afwisselen en mobiel checken

Maar mijn eigen schrijfstijl sluit aan bij spreektaal. Ik gebruik op mijn site geen al te ingewikkelde woorden. Passiefzinnen gebruik ik bijna nooit en ik wissel veel af. Lange zinnen en korte zinnen. Woordvolgorde. Leestekens. Mijn alinea’s zijn niet al te lang en ik gebruik veel tussentitels met daarin zoektermen. En de belangrijkste: ik bepaal de lay-out door te proeflezen op mijn smartphone. Is je tekst daar leesbaar, dan is het ‘job well done’. Je snapt het.

Een SEO-hulpprogramma gebruiken

Je teksten in je eigen stijl kan je eenvoudig checken op SEO door een hulpprogramma voor SEO te gebruiken. Er bestaan er heel wat die verschillende accenten leggen. Probeer de gratis versie uit en ga na hoe ver je ermee geraakt. Geraak je overtuigd, dan kan je overwegen om voor de betalende versie te gaan. Die heeft meer mogelijkheden.

Zelf gebruik ik de gratis versie van Yoast. Die volstaat voor mij en ik beperk zo mijn kosten. Hun contentmarketing voor de betalende versie is sterk, dus wees bereid om die erbij te nemen. Of doe er je voordeel mee en leer bij!

artificiële intelligentie om teksten te schrijven

Artificiële intelligentie om teksten te schrijven

Via artificiële intelligentie (zie ChatGPT op de website van openai) is het heel eenvoudig om teksten te ‘produceren’ (ik zeg nog niet: “schrijven” of “creëren”, want dat is het (nog) niet). Het is goed mogelijk om een tekst op die manier te schrijven, maar er zijn ook nog steeds beperkingen.

Voordeel: tijd winnen vóór het schrijven

Als broodschrijver win je veel tijd en kan je het je gemakkelijk maken. En waarschijnlijk ook goedkoper werken dan de concurrentie. De doorwinterde copywriter kan er vele uren research mee uitsparen. Je schept een basistekst die je nadien te lijf gaat met je ervaring en trucs. Voor doomdenkers is dit het einde van copywriting. Houd die gedachte vast.

Nadeel: verouderde informatie in een nieuw omhulsel

En toch. Artificial intelligence schrijft op basis van teksten van het web. Oude teksten, zonder nieuwe informatie. Soms legt de chatbot verbindingen die niet kloppen. Het is heel moeilijk om die op te sporen en te verwijderen. In de toekomst is er sprake van een watermerk dat men zal toevoegen aan de teksten. Alle reden dus om niet meteen AI te omarmen voor al je eigen teksten.

Nadeel: het verdienmodel van zoekmachines

De belangrijkste factor is misschien wel: zoekmachines zoals Google. Het verdienmodel van deze bedrijven komt in het gedrang, en dat zal niet snel gebeuren. Ik denk dat een begenadigd schrijver in de toekomst daarom nog meer nodig zal blijven dan nu al het geval is. Schrijf dus lekker verder in je eigen stijl.

Samenwerken met Viorella

Benieuwd naar meer? Contacteer me voor een samenwerking.

Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: