Waarom heb ik een blog? Het is een eenvoudige vraag met een simpel antwoord. Omdat ik wil dat je weet wat ik doe en wie ik ben. Meer is er niet aan. Maar om goed te begrijpen waarom het zo eenvoudig is, is het handig om wat dieper te duiken in wat een blog is, hoe die is opgebouwd en wat het doel ervan is.
Verschillende soorten blogs
Blog met beeld en geluid
Er zijn verschillende soorten blogs. Sommige bloggers gebruiken hun blog als een verlengstuk voor hun sociale media. Deze ‘influencers’ creëren content over hun leven en strooien rijkelijk foto’s van zichzelf. Vaak hebben deze blogs weinig tekstcontent, maar vooral beelden. Een ander type blogger is die met audio, of podcasts. Soms in combinatie met beelden die ze maken van de podcast. Zij gebruiken geluid (en beeld), eerder dan tekst.
Mijn blog biedt tekst
De content van mijn eigen blog bestaat uit tekst. Omdat ik graag schrijf. Mijn blog laat zich dus vooral ‘lezen’ en mijn publiek bestaat dan ook voornamelijk uit, jawel, lezers. Deze manier van bloggen doe ik het liefst van aan mijn thuisbureau, maar het kan evengoed vanuit een cafetaria of de wagen. Of vanop reis. Het kan van overal.

Hoe zit een blog in elkaar?
Een reeks samenhangende teksten
Een definitie van een blog is moeilijk te geven. Dat zei ik al in de inleiding. Ik zou eerder omschrijven wat het is voor mij. Elke blogpost voor mij is onderdeel van een reeks. Alhoewel ze apart gelezen worden, vertellen ze allemaal samen een ruimer verhaal.
Een blog is nooit helemaal af
Een tekst die helemaal ‘af’ is, is volgens mij geen blog. Dat is een artikel, een paper, een column, enzovoort. Zulke teksten vind je in een krant of een tijdschrift. Je wilt als blogger ook niets maken dat helemaal ‘af’ is, want dan keert je lezer niet meer terug. Niet goed voor een blog.
Probeer je blog dus altijd een beetje onaf te laten. Laat enkele vragen onbeantwoord en schrijf er nadien een nieuwe blog over. Maar geef wel nuttige info mee over jezelf of je werk, of beide. Als je lezer je na je blog te lezen beter leert kennen of beter kan inschatten welke problemen je voor hem oplost, dan is de blog nuttig.
Graag reactie
Een blog rondt af met een vorm van meningsverschil of onvoldaan gevoel, en daagt zo de lezer ervan uit om te handelen. Het kan voor je lezer heel ergerlijk zijn als die weer net niet volledig krijgt wat die zoekt en er een call to action (cta) staat te blinken onderaan de pagina.
Ook bij mij is dat zo, maar met wat geduld heeft die aanpak vroeg of laat succes. In elk geval keert je trouwe lezer waarschijnlijk terug om je volgende post te lezen.
Mijn blog heeft een doel: ‘iets‘ dóén
Een blog heeft een eenvoudig doel. Hij laat je iets dóén. In mijn blog is dat ‘samenwerken’. Being brutally honest here. Ik wil dat je me contacteert voor een samenwerking. Mijn teksten maken je als lezer warm om meer te lezen, meer bij te leren én mij te leren kennen als tekstschrijver.
Voor mezelf haal ik er ook heel wat schrijfplezier en een gevoel van vrijheid uit. Maar dat is niet de hoofdreden waarom ik een onderneming heb. Mijn blog wil je activeren, aanzetten tot actie dus. En dat mag gerust wat langer duren, vroeg of laat hap je.

Voor wie is mijn blog bedoeld?
Er is een match
Als je mijn blog leest, dan heb je er waarschijnlijk ook een mening over. Je vindt misschien zelfs dat ik goed of leuk schrijf. Op het moment dat je een tekstschrijver nodig hebt, hap je toe. Je contacteert me. Je kent me ondertussen goed en je weet wat je aan me hebt. Ook hoe ik schrijf en hoe ik over de zaken denk. Op het moment dat je me contacteert, heb je je keuze waarschijnlijk in alle vrijheid al gemaakt. Zo werkt contentmarketing. Ik overtuig je met mijn blogs en zo winnen zowel jij als ik tijd.
Geen match? Mijn blog is er niet voor iedereen
Vind je dat ik niet goed schrijf? Of vind je wat ik vertel niet de moeite waard? Dan haak jij waarschijnlijk af. Jammer, maar oké. Ik schrijf niet voor iedereen. In dit geval is het misschien beter zo, want dan hoef ik geen energie te steken in je te overtuigen. Tijdverlies voor iedereen kunnen we best vermijden. Het is dus geen probleem dat er ook lezers afhaken, want die zullen niet met me samenwerken. En jij bent misschien opgelucht om van me af te zijn. Totally fine.
Wat vertel ik in mijn blog?
Ik vertel nooit in één keer het hele verhaal
Ik vertel in mijn blog nooit het héle verhaal in één keer. In dat geval leest mijn lezer één keer en daarna niet meer. Dat is zonde. Ik geef dus stukjes die veelbelovend zijn, maar wel waardevol. Het internet staat vol rommel, en die berg wil ik natuurlijk niet vergroten.
Maar toch staat er altijd nog iets op de plank voor toekomstige posts. Deze aanpak van regelmatig posten heeft nog een voordeel. Zoekmachines merken dat mijn site leeft en ranken me hoger.
Maar ik houd het wel boeiend
Ik vertel dus interessante stukjes die mijn lezer iets bieden: een inzicht, een idee, een antwoord … Allemaal samen vertellen ze mijn ruimere verhaal, maar nooit echt alles. Want ook dan haakt mijn lezer af als lezer en later als klant.
Contentmarketing werkt beter als je altijd iets meer te bieden hebt. Ik houd dus iets achter de hand dat ik later nog kan aanbieden. Als de tijd rijp is. Zo blijven mijn lezers terugkeren en snakken ze naar méér.

Mijn blog toont wie ik ben
Mijn about-pagina
Op mijn aboutpagina lees je over wie ik ben als tekstschrijver. Dat is eerder een samenvatting van een paar aspecten. Door mijn blog te lezen, leer je me veel beter kennen. Mijn stijl, mijn evolutie, mijn ideeën, mijn kleuren, enzovoort. Al lezend ervaar je hopelijk een klik. Of helemaal niet. En als het klikt, werken we vroeg of laat samen.
Mijn interesses en mijn beelden
Maar mijn blog geeft me ook de kans om een aantal dingen over mezelf te vertellen. Dat ik ooit wielrenner was, leid je af uit mijn teksten. Of mijn interesse in wolven of de leopard seal. Die interesses staan verpakt in een blog, maar ik vertel het je eigenlijk niet zo direct.
Zelfs de foto’s zijn gekozen met dit doel. Allemaal. Ook de rechtenvrije die ik niet zelf maakte. Vaak tonen ze een symbolische betekenis. Of ze geven een sfeer mee van vrijheid en zoete nostalgie. Geen enkel plaatje is toevallig gekozen. En beelden zeggen soms meer dan woorden.

Samenwerken met Viorella?
Heb je deze blog helemaal gelezen en wil je met me samenwerken? Doet de contentmarketing goed zijn werk? Contacteer me dan voor een samenwerking. Of gewoon omdat ik je nieuwsgierig heb gemaakt.
Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!