Contentcreation en copywriting

Verschil tussen contentcreation en copywriting: hoe het doel bereiken?

Het verschil tussen contentcreation en copywriting is eenvoudig: het gaat om de manier waarop je je doel bereikt. Copywriting is gericht op snelle overtuiging en verkoop met onmiddellijk effect, liefst nu. Contentcreation mikt op de langere termijn.

Toch staan ze beide niet volledig apart. Een heldere combinatie van beide is net heel doeltreffend. Zoals in een restaurant.

De menukaart lokt je het restaurant in (content), de ober die zijn vak verstaat, overtuigt je om te kiezen voor het dagmenu (copy). Dat is voordeliger voor beiden.

De content overtuigt langzaam en de copy laat de lezer toehappen.

Contentmarketing is slow marketing

Contentcreation: traag en degelijk

Door goede en betrouwbare content aan te bieden, overtuig je de bezoeker van je site om geleidelijk te vallen voor wat je te bieden hebt.

Het werkt een beetje als een fuik in een rivier: de vis scharrelt wat rond op zoek naar eten, maar uiteindelijk belandt hij toch in de fuik om van je aas te eten.

Contentmarketing werkt net zoals de fuik: je aanbod is uitstekend, en de potentiële klant valt uiteindelijk voor wat je biedt aan degelijke kwaliteit.

contentmarketing degelijk en langzaam overtuigen verschil tussen content en copy
De langzame overtuigingskracht van contentmarketing.

Copywriting: veel sneller

Copywriting ‘an sich’ is erop gericht dat de bezoeker van je site onmiddellijk moet toehappen.

Je webshop heeft bijvoorbeeld een promotiecampagne en je wilt zoveel mogelijk en zo snel mogelijk verkopen. Liefst nog vandaag. De koper stelt zijn aankoop niet meer uit, want dan verliest hij het voordeel.

Verschil tussen contentcreation en copywriting: beïnvloeden en overtuigen

Er is ook een ander verschil tussen content en copy: het gevoel van kwaliteit. Bij copywriting word je beïnvloed om snel te reageren, contentcreation overtuigt. De langzame aanpak heeft meer te winnen bij goede kwaliteit dan de snelle.

Maar ook hier geldt dat een goede combinatie weer doeltreffend is. De koper kiest voor een product dat hij langzaam heeft leren kennen dankzij de deskundige en gulle contentcreation en zal geen spijt hebben als hij toehapt door de copy. De overtuiging is al gebeurd voor de koper besloot te kopen.

copywriting snel overtuigen en de bezoeker laten toehappen verschil tussen content en copy
De razendsnelle rit van de copywriting.

Een voorbeeld van (goede) contentcreation

Ik neem graag het voorbeeld van een nieuwsbrief over juridische kwesties die ik al meer dan een jaar volg. Die is geweldig om te lezen en bevat goede, degelijke content. Je hebt elke keer het idee dat je iets bijleert.

Gedurende lange tijd werkt de inhoud op je in, zonder dat daar veel verwijzingen in staan naar een aanbod. Niets agressiefs dus. Tot op het moment dat je het aanbod ineens nodig hebt. Ken je iemand die juridisch advies kan geven over online kwesties?

https://www.charlotteslaw.nl/

Op dat moment doet de slow marketing via contentcreation zijn werk: de eerste aan wie je denkt is de juriste van de nieuwsbrief. Je kent inmiddels het aanbod, omdat het elke keer aan het einde van de nieuwsbrief vermeld staat. En … pats … de fuik sluit. Een samenwerking komt tot stand.

Dat effect bereik je niet met copywriting alleen: te direct, soms te agressief en het ontneemt de klant het initiatief. De meerwaardezoeker overtuig je vooral met uitstekende content. Het is zijn keuze om toe te happen, maar hij wordt wel beïnvloed.

Een voorbeeld van (slechte) copywriting

Bij pure copywriting gaat het snel. Beslis nu. Koop nu. Handel nu. Of wees te laat en mis je kans. Mij is op zichzelf staande copywriting vaak te agressief.

Ik vergelijk het met kopen op een oosterse markt. Nog voor je het goed en wel beseft, hangt er al een sjaal of ander kledingstuk gedrapeerd over je schouder. De verkoper mikt erop dat je ‘beleefd’ zal blijven en geen ‘neen’ zal durven zeggen. Terwijl je liever rustig kijkt of er iets interessants te kopen valt. Op het gemakje, zonder druk.

kopen op een oosterse markt

Verkopers aan de telefoon

Ook verkopers aan de telefoon doen iets dat lijkt op copywriting. Ze praten tot wanneer je toehapt en weigeren zich te laten afschepen.

Als je niet oplet, zeg je toe en is een overeenkomst gesloten aan de telefoon. Vooral de unieke buitenkans die ze aanbieden, doet je aarzelen. Zou ik toehappen?

Inpraten op je urgentiegevoel doet de rest. Je zegt toe uit schrik om je zogenaamde buitenkans te mislopen. Mij zijn al deze vormen van marketing te agressief.

Ik vind het dan ook vaak heel leuk om een harde neen te gebruiken. Een duidelijk verschil tussen contentcreation en copywriting, want bij contentcreation is een harde neen normaal niet nodig.

De praktijktest met een verkoper van Luminus

Een tijdje geleden waagde ik me aan een experiment met een verkoper van een energiebedrijf. De afspraak werd telefonisch gemaakt na een zogenaamde ‘cold call’.

De verkoper zou al een eerste keer langskomen, maar hij kwam toen niet opdagen na twee uur te laat te zijn. Zogenaamd autopech en een platte batterij van de telefoon. Het verbaasde me al dat hij iets liet weten.

Sowieso (voorspelbaar) had hij een unieke buitenkans in de aanbieding: een uitstekende korting die geen enkele andere firma op dit moment biedt. Dan maar een nieuwe afspraak.

De dame die belde voor de afspraak maakte gewag van het feit dat ze “de nummer één van de Belgische markt zijn” qua prijs. Pure copy. Ik was benieuwd naar het aanbod “dat niet gewoon via mail kon”.

Uiteraard niet: de agressieve copytechnieken lopen gewoon door in het gesprek nadien. Waarschijnlijk mikt de verkoper erop dat ik geen “harde neen” kan zeggen. Daar vergist hij zich wel in.

Agressief verkopen betekent minder goede kwaliteit?

Maar goed: misschien is het écht het aanbod dat ik niet kan weigeren. In elk geval zou ik het altijd eerst even grondig bekijken vooraleer toe te happen.

De verkoper kwam ook de tweede keer niet langs. Kritische vragen stellen aan de telefoon werkt vaak ontmoedigend voor een snelle verkoper. Ik denk dat ik dat wel uitstraalde.

De kans dat ik overtuigd wordt van de meerwaarde van Luminus zal in de toekomst ook zeker niet groter worden, vermoed ik.

Agressief verkopen laat je altijd aan het kortste eind trekken. Je woord niet houden helpt ook niet. Daarvan ben ik overtuigd.

Contentcreation en copywriting horen samen

Elementen van copywriting kunnen nuttig gebruikt worden in contentmarketing.

Door bijvoorbeeld je aanbod toe te voegen aan je nieuwsbrief of aan het einde van je blog, verhoog je de awareness voor je aanbod en span je geleidelijk aan de val. Tot de lezer toehapt.

Dat aanbod maakt gebruik van copywriting, net om die laatste push te geven en de lezer (na lang opbouwen) die stap te doen zetten.

Ook op je website bouw je zulke stappen in. Elke pagina krijgt een ‘call to action’ en elke keer twijfelt de bezoeker: lees ik voort? Hap ik toe? Of ben ik weer weg?

In dat laatste geval lok je de bezoeker terug met nieuwe content. Heeft hij zich ingeschreven voor je nieuwsbrief? Dan is dat eenvoudig. En anders leun je op het effect van je online aanwezigheid. Die lokt de bezoeker weer naar je site.

Contentmarketing in mijn blog

In mijn blog doe ik ook aan contentmarketing. Doordat ik deskundig en gul deel, leer je twee dingen. Je leert mij kennen, en je leert mijn aanbod en stijl kennen. Trekt mijn aanbod je aan, dan keer je terug. Doet het dat niet, dan zoek je elders je ding. En dat is prima.

Zoek je op een bepaalde dag toch een helpende schrijfhand, en vind je mijn aanbod en teksten goed? Dan zie ik je ook terug voor een samenwerking. Dat is hoe contentmarketing werkt. Die begint met uitstekende contentcreation met een vleugje copywriting.

Het draait in contentmarketing dus niet echt om het verschil tussen contentcreation en copywriting. Het gaat om de symbiose van beide. Als de saus over een gerecht.

Symbiose tussen contentcreation en copywriting leidt tot verkoop.

Samenwerken met Viorella?

Worstel je met de dosering van je copywriting in je contentcreation? Of heb je nood aan een helpende schrijfhand? Contacteer me dan voor een samenwerking.

Een gedachte over “Contentcreation en copywriting

Voeg uw reactie toe

Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

door Anders Noren.

Omhoog ↑

%d bloggers liken dit: