Content hergebruiken kan je een heleboel werk uitsparen. Zo kan je je website up-to-date houden en tegelijk moet je niet alles van nul schrijven. Ik vertel hoe ik het doe. Maar eerst wat algemeens waarop je best let als je content gaat hergebruiken.
Waarom wil je content hergebruiken?
Je gebruikte een aantal spitsvondige combinaties of zelfuitgevonden woorden die je graag ergens anders zou recupereren. Je stoot op een oude blog die je wilt herwerken. Of je combineert graag twee blogs tot één langer geheel. Er zijn heel wat redenen denkbaar om content te hergebruiken. Zo kan je je bereik vergroten en meer lezers laten genieten van je schrijfsels.
Risico’s van content hergebruiken
Niets op tegen om een tekst te hergebruiken, of wel? Toch kan je best even opletten.

Keyword cannibalization
Een eerste gevaar is keyword cannibalization. Als je content hergebruikt, dan kan het zijn dat je je zoekwoorden dubbel gebruikt. Dat gaat dan ten koste van je online vindbaarheid.
Wat is keyword cannibalization?
Eigenlijk werkt het heel simpel. Als je klant een zoekterm intikt, gaat Google op zoek naar pagina’s die erbij passen. De resultaten komen op de SERP. Links die bovenaan staan, worden sneller en dus vaker gekozen. Je onderneming rankt daarom best zo hoog mogelijk.
Als een zoekterm vaak voorkomt, kan het dat jouw pagina niet getoond wordt. Bijvoorbeeld omdat andere ondernemingen hoger ranken. Maar soms komt de concurrentie van één van je eigen pagina’s. En dat kan je beter vermijden. Dat heet keyword cannibalization.
Ik had het een keer voor met de zoekterm Abraham Olano. Als ik op een wat langer keyword zocht, kwam ik uit op een pagina van mezelf. Maar niet de juiste. Niet degene die er écht over ging. Mijn eigen pagina blokkeerde dus een belangrijkere pagina … van mezelf! Dat wil je dus niet.

Kies een uniek keyword
Om cannibalization te vermijden, kies je een uniek keyword voor een pagina (of eventueel meer dan één). Schrijf je een andere pagina, kies dan een ander (of andere) keyword(s). Dat lijkt simpel. Maar in het voorbeeld dat ik net gaf, merk je het belang van de juiste zoektermen.
Als je bijvoorbeeld een website hebt over schoenen en je maakt een pagina met als zoekterm ‘schoenen’, dan is dat geen goede keuze. Ook andere pagina’s gaan immers over ‘schoenen’ en de concurrentie is groot. Je lost dat dan misschien op door te variëren met sneakers, laarzen, sportschoenen, enzovoort. Maar interessanter is om een uniek trefwoord te gebruiken waarop mensen zoeken.
De merknaam, het type, enzovoort. Iemand die een specifieke sneaker zoekt, zal dan sneller op jouw pagina terechtkomen. Is het type schoen niet meer beschikbaar, dan verwijder je later eenvoudiger de pagina. Kies dus goede zoektermen waarop je gevonden wilt worden. En die je kansen daarop vergroten.

Traffic recupereren via redirect
Wat is een redirect?
Je verwijdert nooit zomaar een pagina. Vaak hebben klanten er immers al naar gezocht. Delete je de pagina, dan verlies je dat verkeer. Zorg dan voor een omleiding die je verkeer naar een andere pagina leidt. Veel beter. Zo’n omleiding heet een ‘redirect’.
Rewrite & republish
Je kunt die omleiding ingewikkeld aanpakken door zelf je code te schrijven, maar ik heb niet zoveel tijd (en zin erin). Met ‘Rewrite en republish’ van Yoast kan het ook. Een handige gratis (!) plug-in die het programmeerwerk voor jou doet.
Eigenlijk krijg je twee versies van je pagina. Een oude die online blijft en eentje waar je aan kan werken. Van die laatste pas ik soms ook de slug aan. (Dat is het deel van je URL achter de schuine streep.) Als je klaar bent, druk je op republish en daar gaat ie. De oude versie wordt vervangen door de nieuwe, de slug is aangepast en de redirect is een feit.
Zo neem je al het verkeer mee dat naar de eerste pagina ging, plus het nieuwe naar de nieuwe pagina. Een dikke, vette win-win.

Ranking in google
Pas niets ondoordacht aan
Als je pagina hoog rankt in Google, dan pas je niet zomaar die pagina ingrijpend aan. Het kan leiden tot verlies van je hooggerankte positie. En dat wil je natuurlijk niet.
Wees je dus altijd goed bewust van de trefwoorden waarop je website hoog rankt. Zo kan je bij hergebruik ervoor zorgen dat er geen kannibalisatie optreedt, of dat je de trefwoorden per ongeluk zou schrappen.
Hoe ga ik ranking na?
Een gratis tool is altijd goed om je kosten laag te houden. Daarom gebruik ik SerpMojo. De gratis versie volstaat om mijn rankings elke dag te volgen. Ken je ook graag de evolutie en ander handigs? Dan is de jaarversie spotgoedkoop.
Content herwerken en hergebruiken
Inhoudelijke update eerst
Soms is het nuttig om je blogs ook inhoudelijk eens kritischer te bekijken. Misschien is je content niet meer up-to-date of zie je het helemaal anders nu.
Ik houd als stelregel om elke blog na een jaar te updaten. Soms verwijder ik blogs, soms schrijf ik nieuwe, en soms hergebruik ik content van een oude blog. Een snelle update, of volledig herschrijven.
Cornerstone content
De blogs die je altijd up-to-date houdt, zijn je hoekstenen, je cornerstones. Die bevatten je belangrijkste content en zijn een stimulerende factor voor je vindbaarheid. Bij deze zal je dus geen jaar wachten om ze te verbeteren.
Content hergebruiken op je socials
Als je je website up-to-date houdt, dan ligt er een goede basis. Op sociale media kan je al die content hergebruiken.
Knip bijvoorbeeld een zinnetje of vijf uit een blog en herschrijf tot een korte post op je socials. Niemand die het merkt en je lezer klikt misschien wel door naar je website. Goed voor je verkeer en SEO!
Wie zei ooit dat content hergebruiken slecht is? Of lui?
Het is vooral minder tijdrovend. En goed bestede tijd geeft je meer vrijheid. Geniet ervan!
Samenwerken met Viorella
Problemen met het verhaal op je site? Contacteer me voor een samenwerking.
Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!