Ineens had ik het. Mijn onderwerp. Ik stelde me de eenvoudige vraag. Hoe schrijf ik een SEO-blog in 30 minuten? Niet ingewikkeld om te doen, maar eigenlijk geef ik je gaandeweg de basis mee van SEO.
Het begint met de titel
Die zegt gewoon waarover het zal gaan. Ik maak hem lang genoeg, maar niet té. Zo blijft die lekker in beeld op de SERP. Is de titel langer, dan verwijder ik de extra’s zoals mijn site-titel. Zo win je al snel enkele tekens.

Daarna volgt de focus keyphrase
Ik koos niet voor de hele titel, want die is moeilijk te verwerken in je tekst. Korter dus. Met SEO-blog in 30 minuten kan je zinnen vormen. En als kruiden strooien over je hele tekst. Let maar eens op.
Ook werk ik met meerdere alinea’s. Zoals deze. Telkens wanneer een nieuw item begint. Korte alinea’s hebben ook andere voordelen. Je lezer krijgt kleine brokjes tekst en klikt niet weg. Niet te lang dus, zo’n alinea.

Dan komt de metabeschrijving
Mik op een zin die je focus keyphrase bevat en die je verwerkt in een aanlokkelijke boodschap. In de snippet, want zo heet deze zin, kunnen lezers zich herkennen. En dan klikken ze op de SERP op je blog. Een goede snippet garandeert bezoekers, als je hem goed opbouwt.

De slug is belangrijk: kies goed
De slug is belangrijk. Eens gepubliceerd, geeft het gedoe om die te veranderen. Vandaar dat je er best even goed over nadenkt. Ineens de juiste. Ik koos voor SEO-blog-in-30-minuten. Met streepjes ertussen en de getallen niet voluit.
Getallen schrijf je best altijd met cijfers. Beter voor je SEO. Wie graag academisch of ‘correct’ schrijft, zal je berispen. Getallen vanaf 21 schrijf je in cijfers, de rest voluit. Niet dus in een SEO-blog in 30 minuten. En zo drop ik weer de focus keyphrase in mijn tekst. Zie je hoe dat gaat?

De lengte van de tekst van je SEO-blog in 30 minuten
Minimaal gebruik je 300 woorden. Dan vinden zoekmachines je blog. Maar maak je hem een heel eind langer, bijvoorbeeld 950 woorden, dan zijn de resultaten beter. Zelf wissel ik af. Hier volstaan een 300 woorden, want een SEO-blog in 30 minuten is haasten. Het verbaast me telkens hoe snel je die 300 woorden bereikt. 30 goede zinnen volstaan.
Na bijna half uur zat ik aan 600 woorden. Omdat ik me amuseerde en het vlot ging. Toch voelde ik me gehaast. Niet zeker of ik die 30 minuten zou halen.
Linkbuilding
Interne links
Probeer je blogs te linken aan andere blogs. Zo kunnen bots de structuur van je website beter snappen. Ze volgen die links doorheen je teksten. Maar ook je lezers doen dat op die manier. Links ondersteunen je customer journey. Deze laatste term is de titel van een blog van mij. Eenvoudig dus om een interne link toe te voegen.
Externe links
Externe links zijn niet altijd zo nuttig. Ik gebruik ze zelf spaarzaam. Alleen als ik de andere partij zelf waardevol vind. Dus niet naar al te commerciële websites. Tenzij ze mijn punt inhoudelijk versterken, natuurlijk. Je links bepalen ook je status als expert. Erkenning als je linkt naar een site, expertstatus als er veel links naar je site linken.
En dat is allemaal goed voor je SEO.
Misschien eentje om te proberen? De onderstaande foto geeft je een hint.

Afbeeldingen toevoegen
Als ik helemaal klaar ben met de tekst, werk ik af met afbeeldingen. Ik gebruik vulelementen voor en na en een goede afbeelding tussenin. Die bewerk ik in een liggend formaat (16:10), meestal. Zo krijg ik mijn eigen identiteit en huisstijl. Mijn blogs zien er zowat hetzelfde uit, en dat is herkenbaar en vertrouwd. Leuk voor je lezer. Vind ik zelf.
Die afbeeldingen hebben trouwens verschillende bestaansredenen. Ze verfraaien het beeld, werken als illustratie bij wat je schrijft en zorgen voor extra verkeer. Dat doe je door een alt-tekst toe te voegen.

Lukte deze SEO-blog in 30 minuten?
Ik ging er aan het einde snel nog eens door… Om af te werken. Om te verbeteren. En ik eindigde met een blog van iets meer dan 800 woorden. Perfect voor een wat langere blog. SEO-proof ook. Maar de timing viel wat tegen. Ik deed er uiteindelijk 60 minuten over. Maar ik amuseerde me van begin tot eind. En dat is ook heel wat waard, vind ik.
Wat doe ik voor jou?
Ik bied twee dingen:
Eens of helemaal niet? Houd je niet in en reageer hier!