Je doelgroep bereiken met je website

De lezer online kijkt, scant en zoekt, maar léést heel weinig. Dat vraagt van tekstschrijvers méér dan zomaar snel ‘een tekstje schrijven’ voor je website. Je wilt immers heel graag je doelgroep bereiken met de heerlijke teksten die je schrijft.

De contentstrategie en marketingfunnel vormen het lokaas

Je plant je content, gebruikt een publiceerstrategie, biedt uitwegen uit teksten die niet bij je lezer passen en creëert lussen om de lezer te laten terugkeren en zo bij je te houden. Je geeft hem wat te doen en te ontdekken tot wanneer hij doet wat jij wilt dat hij doet. Je zet aan tot actie en jij hebt die actie gekozen. Teksten schrijven voor je website doe je als SEO-copywriter altijd met een einddoel: aanzetten tot actie. Maar hoe kan je je doelgroep bereiken met de uitstekende inhoud op je website? Inhoud die best wél gelezen wordt.

Wie is de doelgroep voor jouw aanbod?

Je doelgroep bepaalt hoe je schrijft, welke woorden je gebruikt, welke zinslengte je kiest, welke media je gebruikt, enzovoort. De ‘regels’ zijn dezelfde of je nu schrijft voor jongeren, marketeers, piloten, juristen, onderwijsmensen of literatuurliefhebbers. Hoe beter je je doelgroep afbakent, hoe beter je je kanaal kiest, hoe beter je boodschap die doelgroep bereikt. Als je leespubliek zich in de tekst herkent, is de communicatie al voor een groot deel geslaagd. Die lezer gaat lézen.

Je doelgroep bereiken via je eerste indruk

Lukt het je om je lezer te ‘pakken’, dan komt daarna pas het belang van je tekst op de voorgrond. De lezer van je doelgroep neemt immers pas de tijd om wat grondiger te lezen van zodra hij geprikkeld is door de eerste indruk. Om dat te realiseren, kies je voor eenvoudigere teksten, korte alinea’s die over één ding gaan, geen al te moeilijke woorden, veel tussentitels en enkele goedgekozen afbeeldingen.

Uitstekende teksten met uitstekende afbeeldingen

Die afbeeldingen maak je zelf, je kiest een stockfoto of legt een link naar een afbeelding op een andere site. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen die je gebruikt, eigen of van een database, je tone of voice ondersteunen. Ze spelen een grote rol in je branding en storytelling. En geef ze een alt-tekst om ze te laten meetellen voor je ranking in Google. Bewaak wel steeds de laadtijd van je pagina’s, want een te lange laadtijd werkt ontmoedigend. Door je website visueel aantrekkelijk te maken, lok je je doelgroep naar je toe. En dan komt de eigenlijke inhoud beter tot zijn recht.

Voor mijn eigen website kies ik voor foto’s of filmpjes die een sfeer meegeven. Een sfeer die ik vind passen bij wie ik ben en bij mijn eigen levensstijl en -doelen. Het maakt me niet zoveel uit of het gaat om mijn eigen foto’s of stockfoto’s, maar ik besteed veel zorg aan de selectie van passende beelden. Steeds vaker gebruik ik beelden van mezelf of één van mijn kinderen. Eigenlijk is dit ook gewoon leuk om te doen.

Welk doel wil je bij je doelgroep bereiken?

Je vraagt je best af welk doel je met je site hebt. Wat wil je dat je doelgroep bij je komt doen? Als je die vraag hebt beantwoord, dan weet je beter hoe je je doelgroep kunt bereiken om net datgene te doen wat je wilt dat ze doen.

Is je doel verkopen? Laten doneren? Een mailadres bemachtigen voor je nieuwsbrief? Iemand overtuigen van je standpunt? Een community uitbouwen?

je doelgroep bereiken, bijvoorbeeld de kleine zelfstandige
Photo by ELEVATE on Pexels.com

Steengoede content is belangrijk

Waar je vroeger via zoekwoorden stapelen je doelgroep kon bereiken, worden zoekmachines nu slimmer en schrijf je best gewoon uitstekende teksten. Dat wil niet zeggen dat je zomaar eender wat schrijft; je helpt de zoekmachines natuurlijk wel een handje. Dat doet de SEO-copywriter ook. De basis is echter: schrijf uitstekende content die ergens over gáát. Die beantwoordt aan de behoeften van je publiek. Vooral zo kan je met je aanbod je doelgroep bereiken. Je schrijft immers een goede tekst met waardevolle inhoud in de eerste plaats om je doelgroep vooruit te helpen.

Je doelgroep bereiken door zoekmachines een handje te helpen

Zoekmachines een handje helpen is een goed idee, natuurlijk. Maar naarmate ze slimmer worden, filteren ze de slechte content er beter uit. Niet alle websites worden geïndexeerd (Hoeveel recepten voor lasagna zijn nog echt nieuw?). Originele, frisse en goedgeschreven content blijft dus heel belangrijk. Ik ga er ook graag van uit dat zoekmachines in de toekomst steeds slimmer worden en dat teksten die niet origineel zijn (met veel trucs, bijvoorbeeld) zichzelf uit de markt zullen prijzen.

Schrijf dus vooral wat je wilt schrijven op jouw eigen manier. Gebruik je creativiteit. En roep nadien de hulp in van een goede SEO-copywriter om je tekst vindbaar te maken. Dat drukt de kosten, maar garandeert je ook kwaliteit. Of laat je teksten volledig door mij schrijven, met jouw inhoudelijke expertise.

Viorella kan heel wat voor je betekenen. Contacteer me volledig vrijblijvend als je wilt samenwerken of als je eerst meer informatie wilt.

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑