Storytelling

Wat is storytelling?

Storytelling is de kunst om het verhaal van je merk in een samenhangend geheel te vertellen. In beeld én in taal: videocontent, geschreven content, copywriting … Dat doe je op verschillende kanalen en voor alle mogelijke vormen van publiek. Eenzelfde look & feel in alle communicatie. Tot zelfs het ontwerp van je gebouwen toe, want ook dát is communicatie. Doorgedreven storytelling brengt een totaalplaatje dat elk publiek overtuigt.

Wie ben je? Wat bied je? Wie is je doelgroep? Wat is je meerwaarde? …

Een succesvol bedrijf oprichten, een eigen eenmanszaak starten, een florerende business openen … het klinkt allemaal heel boeiend. En dat is het ook helemaal. Een goed verhaal beantwoordt vragen over noden van je doelgroep, en dat is essentieel om succes te boeken. Je storytelling brengt je unieke verhaal naar je doelgroep.

In een goed verhaal beschrijf je een unieke positie, een unieke dienst, een uniek product dat je publiek nodig heeft. Een verhaal dat mensen willen lezen, willen horen, willen bekijken. De komst van jouw aanbod verbetert de situatie van je doelgroep: dat is de belofte. En je brengt het verhaal zó dat de lezer, luisteraar of kijker overtuigd geraakt van de meerwaarde voor zichzelf.

Wat doet storytelling?

Storytelling creëert verbondenheid en vervult basisbehoeften van de mens. Eenvoudig eigenlijk: bij een groep horen en graag gezien zijn. De lezer, kijker of luisteraar die zich aangesproken voelt door je content en je storytelling, hoort erbij. En leest, kijkt of luistert naar je verhaal. Gaat op zoek naar méér… En maakt uiteindelijk gebruik van wat je aanbiedt.

storytelling
Photo by Negative Space on Pexels.com

De marketing van storytelling

Verleiden en aanzetten tot actie

Slimme marketeers gebruiken technieken van storytelling als manier om een val te spannen voor de mogelijke geïnteresseerden. De copywriting die ze toevoegen, creëert een urgentiegevoel die de gebruiker aanzet tot actie. Een ‘call to action’ aan het einde van een stukje tekst verleidt de gebruiker om het aanbod te verkennen.

Verbondenheid tussen vraag en aanbod

Sommige vormen van marketing vergeten dat het in storytelling draait om de verbondenheid die het verhaal schept tussen vraag- en aanbodzijde. Een slecht voorbeeld van verbindende storytelling is het gebruik van ‘clickbait’ om mensen naar je aanbod te lokken. Zelfs als je weet dat het aanbod helemaal niet voor hen bedoeld is. Hun ‘click’ levert dan af en toe wel geld op, maar verbondenheid creëer je niet.

Afstemmen op je doelpubliek

De storytelling die influencers op kanalen als Instagram of Snapchat gebruiken, is vaak heel slim. De verbondenheid schuilt in het creëren van fans, volgers die het gevoel hebben erbij te horen. Door af en toe iets terug te doen: een meet & greet, een event, korting … blijft de verbondenheid bewaard. Eruit stappen is -zeker als jongere- vaak geen optie. Want dan ‘hoor je er niet meer bij’ en loop je kansen mis. Let wel: dit is niet voor elk publiek geschikt.

Het is belangrijk om storytelling niet te zien als ’truc’ om mensen te lokken.

Geen enkele doelgroep is vatbaar voor alle vormen van marketing. Of de technieken die je in een bepaald kanaal gebruikt. Investeren in verschillende kanalen en in de langere termijn is even belangrijk, misschien zelfs belangrijker. Daarmee samenhangend: goed weten (of afbakenen) wie je doelgroep is.

de valkuil van clickbait in je storytelling
Photo by Maël BALLAND on Pexels.com

De kritische meerwaardezoeker laat zich niet snel verleiden. Die zal zich eerst grondig informeren en doorziet inconsequenties in je verhaal. De technieken die in Instagram uitstekend werken voor jongeren, bijvoorbeeld, werken niet voor de geïnformeerde en kritische lezer van een kwaliteitskrant. Die zal zich vaak storen aan snelle of agressieve vormen van marketing.

“Ja ja, ze vertellen wel dít, maar dóén dan dát.”

Integer en authentiek, geen “truc”

Wat je zegt en wat je doet moet gelijklopen. Zo verkrijg je integriteit en authenticiteit in je aanbod. Je toont zelf dat je gelooft in wat je doet. Voor wie je het eigenlijk doet. En ook voor wie niet!

Is de meerwaardezoeker je doelgroep, dan houd je daar best rekening mee. Hetzelfde geldt voor alle andere doelgroepen: jongeren, senioren, kinderen, kleuters, Hyundaibezitters, F1-liefhebbers, wandelaars. Die bereik je niet allemaal op dezelfde manier, in dezelfde taal en via hetzelfde kanaal.

Afbakenen maakt de meerwaarde duidelijk en je verhaal geloofwaardig. Verrassingen in je “verhaal” zullen er dan ook niet zijn als het uiteindelijk uitdraait op een samenwerking.

Lees meer over wat Viorella voor je kan doen.

Content, content, content …

Goede content die is afgestemd op je doelgroep, vertelt je verhaal vanzelf. Met de juiste beelden erbij eens zo luid en duidelijk. Of je nu beschikt over enkele tientallen euro’s of een miljoenenbudget: het verhaal doet ertoe. Als het verhaal niet aanslaat bij je doelgroep, heeft het eigenlijk geen zin om er veel geld tegenaan te gooien.

Je verhaal moet er precies op zitten. En je concurrentie innoveert zelf ook voortdurend … dus is je verhaal nooit echt helemaal af. Steeds opnieuw probeer je hen een stapje voor te zijn door outside the box te denken. Ook dan is je verhaal en je doelgroep wat je op de kaart zal houden.

Viorella helpt je met storytelling én content

Viorella schrijft content, voegt copywriting toe waar het thuishoort en geeft advies voor je storytelling. Op die manier schrijven we samen aan een sterk verhaal dat je merk op de kaart zet, conversie creëert en doet standhouden tussen de concurrentie. Naadloos aansluitend, inhoudelijk deskundig en effectief voor je doelgroep.

Lees zeker ook over “content en copy“; “mijn ervaring in schrijven” of “contentmarketing“.

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑