Zelf aan de slag gaan met contentmarketing?

Het klinkt aanlokkelijk. Je hebt net je onderneming opgericht, een spannend moment. Ik herinner me zelf dat moment als the point of no return. Vanaf dat punt kan je enkel nog vooruit. Als vanzelf bedacht je dat een eigen website een mooie aanvulling kan zijn bij je Instagram en facebook. Maar al snel merkte je dat die eigen website toch meer aandacht vraagt dan je eerst inschatte. Zelf aan de slag gaan met contentmarketing is boeiend en zeker niet onmogelijk. Graag geef ik je wat tips.

Zelf aan de slag gaan met contentmarketing, is dat ook kosten besparen?

Je eigen website is onmisbaar

Marketing kan duur uitvallen. Niet zelden zit je snel aan enkele honderden of duizenden euro’s voor een professionele website met naam en logo. Beginnende ondernemers letten tijdens de eerste investeringsfase goed op de kosten die ze maken. Je wilt immers dat elke aankoop rendeert voor je zaak en leidt naar meer omzet om voort te kunnen investeren. Misschien is voor jou die website, de naam en het logo niet zo belangrijk in de beginfase. Anderzijds zetten ze je merk wel op de wereld en laten ze toe om vanaf het begin aan branding te doen.

Zelf koos ik in eerste instantie voor Wix, omdat ik totaal geen ervaring had. Al snel stootte ik op heel wat beperkingen en wou ik meer. Ik stapte over op WordPress.com. Met een eenvoudig abonnement van pakweg €35 per maand onderhoud ik mijn eigen site. Het logo ontwierp ik voor mijn Wix-site, maar de bestanden nam ik mee. En de google workspace bood me een aparte omgeving voor alles wat met Viorella te maken heeft. Let wel, ik doe dit allemaal heel graag. Dat is nodig, want een website vraagt heel wat onderhoud. Reken toch op minstens een paar uurtjes per week, inclusief nieuwe content creëren.

Budget bij zelf alles doen bepaalt niet alles.

Budget is slechts een deel van het verhaal, ook tijd speelt een rol

Zelf aan de slag gaan met contentmarketing lijkt heel aanlokkelijk om kosten te besparen. Je ontwerpt zelf een logo en je bouwt een website. Je eigen website stelt je in staat om controle te houden over je eigen materiaal en hoe je jezelf en je merk in de wereld zet.

Het is dus heel eenvoudig om een eigen website te maken. En relatief goedkoop: zelfs voor een professioneel ogende website kom je vandaag met enkele tientallen euro’s per maand toe. Hoe meer je zelf doet, hoe goedkoper je kunt gaan. Als je tijd en veel zin hebt om eraan te werken, natuurlijk. En daar knelt voor velen het schoentje. Er is geen tijd of er zijn geen mensen of middelen om aan de website te werken.

Om echt succes te boeken, is méér nodig dan een mooie website online zetten. Een website is immers nooit echt áf. Je vult regelmatig nieuwe content toe en verfrist de bestaande content. Vaak besef je na een tijd pas dat je je eigen content niet meer schrijft en de populariteit van je site afneemt. Welke reden je ook hebt om geen content toe te voegen, je maakt er beter werk van.

Voor wie graag dieper in de wereld van Viorella duikt, is de blog interessant. Je leest er over leiderschap en over tijd, aandacht en energie managen. Of heel wat andere thema’s. Op het eerste gezicht losstaand van contentmarketing, vormt het toch uiteindelijk een interessant geheel.

Zelf aan de slag gaan met contentmarketing.

Wil je zelf aan de slag gaan met contentmarketing, denk dan na over volgende stappen

Een stappenplan voor zelf doen

In marketing en branding doe je aan storytelling. Je vertelt je verhaal en waarom je aanbod essentieel is voor je doelgroep. Hoe jouw aanbod onmisbaar is voor hen. Dat doe je vanuit het standpunt van je doelgroep. Je vertelt dus niet zomaar gewoon je eigen verhaal, maar legt verbinding met je doelgroep vanuit je eigen verhaal.

Welke vragen beantwoord je best vooraf?

  • Wie ben ik? Wat doe / bied ik? Wie is mijn doelgroep?
  • Heb ik een site nodig?
  • Welk ontwerp kies ik voor mijn site?
  • Welke pagina’s heb ik nodig voor mijn verhaal? In welke volgorde?
  • Hoe zit het met AVG / GDPR? Wat heb ik zeker nodig?
  • Welk budget heb ik en wil ik besteden?
  • Doe ik echt alles zelf, of laat ik mijn site bouwen door een expert?

Wat met de inhoud?

  • Welke content zet ik op mijn site?
  • Hoe bouw ik goede teksten op?
  • Welke schrijfstijl gebruik ik?
  • Hoe benut ik SEO optimaal?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn site ‘gevonden’ wordt?

Wat als de site er al een tijdje is?

  • Onderhoud ik zelf mijn site?
  • Voeg ik zelf nieuwe content toe?
  • Verfris ik zelf mijn bestaande content?

Wat kan Viorella voor je doen?

Het is perfect haalbaar om alles in eigen handen te houden en te ontwikkelen. Ook je eigen website. Loop je ergens vast: contacteer me dan. Ik help graag: met content, storytelling en advies.

Viorella schrijft jouw content en neemt je zorgen weg. Dat kan in drie formules. Zo kan je kiezen voor een all-in of meer kostenbesparende formule.

Viorella schrijft:

  • conversiegericht én aangenaam om te lezen
  • onderbouwd én vlot leesbaar voor je doelgroep én zoekmachines
  • SEO-geoptimaliseerd én in foutloos Nederlands

Thema: Baskerville 2 door Anders Noren.

Omhoog ↑